Banda Aceh — Kerajaan negeri Melaka, Kuala Lumpur akan melakukan kerjasama dengan pemerintah provinsi Aceh dalam bidang pendidikan, pariwisata dan kebudayaan kata Ketua Menteri, Datuk Seri Mohd. Ali Rustam, Minggu (29/07) di Banda Aceh.

Menurut Mohd. Ali, Aceh saat ini begitu banyak pembangunan pasca-dilanda musibah gempa dan tsunami delapan tahun silam dan telah memberikan kemajuan khususnya telah berkenaan dan bersedia untuk melakukan kerjasama dengan Melaka.

Selain itu, presiden Dunia Melayu Dunia Islam (DMDI),Mohd. Ali juga menambahkan, sebagai langkah awal, Kolej Universiti Islam Melaka (KUIM) juga menawarkan program pendidikan kepada pelajar dari Aceh untuk melanjutkan studi disana.

”Melalui Sekretariat DMDI, kerajaan negeri akan membantu pelajar dari Aceh untuk melanjutkan studi di KUIM dan begitu juga sebaliknya”, ujarnya seperti dikutip dari laman Utusan Online.

“Alhamdulillah, Aceh kini telah pulih seperti sedia kala selepas dilanda tsunami lapan tahun lalu,” tambahnya saat memberikan sambutan di depan tamu undangan yang turut dihadiri oleh Sekretaris Daerah Aceh, T. Setia Budi.

Para rombongan dan tamu dari Melaka ini juga sempat melakukan wisata tsunami ke beberapa situs, seperti ke Museum Tsunami, dan PLTD Apung Punge serta ditutup dengan buka puasa bersama dan shalat tarawih di Masjid Raya Baiturrahman. (*/red)

KOMENTAR